Dietetyka - Nasiona Chia

Dietetyka - Nasiona Chia

Nasiona Chia - popularny superfood

Jakiś czas temu wspomniałam Wam o superfoods. 

Jednym z produktów, które zalicza się do tej grupy, są nasiona chia, czyli hiszpańska szałwia. 

Według badań jest to roślina charakteryzująca się cennym składem odżywczym, zawiera duże pokłady wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, białka, błonnika pokarmowego, witamin, składników mineralnych oraz związków działających antyoksydacyjnie. 

Dzięki dużej zawartości kwasu alfa-linolenowego, ma bardzo dobry wpływ na pracę układu sercowo – naczyniowego, obniża cholesterol całkowity i trójglicerydy, wspomaga kontrolę poziomu glukozy w krwi i utrzymanie odpowiedniej masy ciała. 
Ponadto zawartość antyoksydantów ma ogromny wpływ na redukcje stresu oksydacyjnego, dzięki czemu prawdopodobieństwo wystąpienia miażdżycy oraz zawału mięśnia sercowego znacznie spada. 

Spożywając nasiona chia uzupełniamy niedobory wapnia, żelaza, cynku, czyli składników odpowiadających za mocny układ kostny, kondycję włosów, skóry i paznokci. 

Poddawany jest dyskusji temat dotyczący formy spożywania nasion chia, w całości czy zmielone. Składniki mielonych nasion będą bardziej dostępne, jednak są one wówczas podatne na utlenianie i jełczenie, co zmniejsza ich walory smakowo – zapachowe, a także skraca okres przydatności do spożycia. 

Należy jednak pamiętać, by mieć zdrowy rozsądek w spożywaniu nasion chia. Na pewno mają swoje wartości odżywcze, jednak badania przeprowadzone do tej pory niejednokrotnie były sprzeczne w swoich wnioskach. 

Zapraszamy do Soni Orszulak - Dietetyczki


<< POWRÓT

Inne z kategorii: DIETETYKA

Dietetyka - Jelita - informacje ogólne

Dietetyka - Jelita - informacje ogólne

DIETETYKA

Jelito grube jest uważane za ważny, a może nawet najważniejszy organ ludzkiego organizmu. Nazywane bywa nawet drugim mózgiem, ponieważ jego rolą jest nie tylko wchłanianie substancji odżywczych i formowanie kału. Ma dużo więcej "do powiedzenia".

Dietetyka - Kukurydza

Dietetyka - Kukurydza

DIETETYKA

Ziarno kukurydzy zawiera składziki takie jak białko, tłuszcz, węglowodany, beta-karoten, B1, B2, E, PP i C. Znajdziemy w niej dużo witamin z grupy B, przede wszystkim tiaminę i niacynę, ale także minerały: sód, potas, wapń, fosfor, żelazo, magnez, miedź, nikiel, cynk, chrom oraz selen...

Dietetyka - Kwasy tłuszczowe

Dietetyka - Kwasy tłuszczowe

DIETETYKA

Ćwiczysz chudniesz, inwestujesz w siebie, a czy inwestujesz w prawidłowe funkcjonowanie Twojej łepetynki? 
Jest to najważniejszy „mięsień „w naszym organizmie - bo jest prowodyrem wszelkich czynności świadomych jak i nieświadomych 

Dietetyka - Probiotyki

Dietetyka - Probiotyki

DIETETYKA

W naszym życiu jest ciagle wojna postu z karnawałem, tj raz jesteśmy na normalnej diecie, a raz imprezujemy i podlegamy słabością...